Dzień Wydziału 2013 » Wykłady i Warsztaty

Wykłady

  1. Kilkanaście zadań o których nie wiedzieliście, że o nich nie wiedzieliście
  2. Wielkie problemy
  3. Game of life - nietypowa gra komputerowa i jej matematyczne inspiracje
  4. Kolorowanie figur na płaszczyźnie
  5. Anamorfozy

Warsztaty

  1. Nie tylko foremne jest piękne!
  2. Parę słów o błędach w rozumowaniu
  3. Matematyka na bankowym zapleczu
  4. Czy kula może być kwadratowa?
  5. Geogebra w szkole, czyli jak zobaczyć matematykę
  6. Paradoksy w probabilistyce
  7. Malowanie liczbami
  8. Czy analiza techniczna działa?
  9. Wesołe liczby
  10. Hazard, prorocze sny i przekręt finansowy, czyli prawdopodobieństwo na usługach pseudonauki
  11. Zastosowania Matematyki w Muzyce
  12. Drapieżnik, ofiara, czyli matematyczny opis równowagi w przyrodzie
  13. Projektowanie leków
  14. Bioinformatyka
  15. Jak kompresować dane
  16. Nowoczesne szyfrowanie
  17. Wizualizacje graficzne figur na płaszczyźnie i brył w przestrzeni
  18. Inny punkt widzenia, czyli świat oczami komputera
  19. Web and mobile development - why and how
  20. Matematyka w informatyce, czyli jak tworzy się gry
  21. Internet, anonimowość i bezpieczeństwo
  22. Botem muru nie przebijesz. Czyli jak porusza się sztuczna inteligencja.
  23. Najnudniejszy sport w historii sportu, czyli kto jest mistrzem świata w programowaniu. Kilka słów o zawodach informatycznych.
  24. Pomysł na... Zabezpieczone WiFi w 5 minut
  25. Zaprogramuj robota
  26. Przygoda z robotyką i sztuczną inteligencją
  27. Technologie Google w praktyce
  28. Tańczace planety
  29. Wielowymiarowe rzeczywistości a rozpoznawanie, przetwarzanie i analiza obrazów
  30. Dlaczego telefony komórkowe nazywają się komórkowe i co to ma wspólnego z biologią i matematyką komputerową?
  31. Przewidywanie przyszłości za pomocą komputera i efekt motyla

Wykłady - abstrakty

  1. Kilkanaście zadań o których nie wiedzieliście, że o nich nie wiedzieliście

    dr Krzysztof Ciesielski

    Jedną z najważniejszych rzeczy w matematyce jest rozwiązywanie problemów. U wielu osób droga do matematyki zaczyna się od rozwiązywania zadań... Obok zadań standardowych czy wręcz rachunkowych, istnieją inne. Wiele zadań matematycznych kryje w sobie specyficzny urok. Istnieją zadania, które wcale nie są łatwe, mimo tego, że ani przy sformułowaniu, ani do rozwiązania nie wymagają zaawansowanej matematyki, a mają rozwiązania krótkie... Zdarza się, że rozwiązanie zadania wymaga niestandardowego pomysłu, czasem przy rozwiązywaniu można wpaść w pułapkę, wielokrotnie zainteresowanie może budzić sama treść. O takich zadaniach, z różnych dziedzin matematyki, będzie na wykładzie mowa. Na przykładzie niektórych zostaną zobrazowane pewne metody wyższej matematyki.

  2. Wielkie problemy

    dr Zdzisław Pogoda

    Jakie problemy odegrały w historii matematyki istotną rolę? Czy problemy, nad którymi pracowali matematycy XX wieku mogą być zrozumiałe dla niespecjalisty? Często słyszy się pytanie, czy w matematyce są jeszcze jakieś nierozwiązane problemy? Na wykładzie słuchacze poznają odpowiedzi na te pytania, a przy okazji przekonają się, że niektóre ważne nierozwiązane problemy mają proste sformułowania.

  3. Game of life - nietypowa gra komputerowa i jej matematyczne inspiracje

    mgr Paulina Krawczyńska

    Na przykładzie Game of life (modelu matematycznego stworzonego w 1970 roku przez brytyjskiego matematyka Johna Conway'a) zostanie zaprezentowany sposób działania automatów komórkowych - jednego z narzędzi sztucznej inteligencji oraz jego potencjalne zastosowania m.in. w grach komputerowych czy symulacjach fizycznych.

  4. Kolorowanie figur na płaszczyźnie

    dr Piotr Micek

    Kolorowanie grafu to już klasyka współczesnej informatyki teoretycznej i kombinatoryki. Klasyczne ustawienie problemu to: pokoloruj wierzchołki podanego na wejściu grafu tak aby sąsiadujące wierzchołki miały różne kolory i użyj do tego najmniejszej możliwej liczby kolorów. Liczbę użytych kolorów w takim optymalnym kolorowaniu nazywamy liczbą chromatyczną grafu. Z jednej strony mnogość zastosowań, z drugiej naturalne i proste sformułowanie nietrywialnego do rozwiązania problemu, jest magnesem dla wielu projektów badawczych od lat. Zapraszam na wykład podczas którego zilustruję motywację do badań nad kolorowaniami, przedstawię zwięźlę ich historię, rozpoczynając od konstrukcji Jana Mycielskiego z 1955 roku i kończąc na ostatnich wynikach naszego zespołu.

  5. Anamorfozy

    mgr Ada Pałka

    Anamorfoza jest celową deformacją obrazu. Wymaga od obserwatora zastosowania specjalnych urządzeń lub odpowiedniego punktu obserwacji do prawidłowego odczytania, czy odtworzenia dzieła. Na wykładzie zostaną przedstawione metody konstruowania takich obrazów a także liczne przykłady pokazujące ich zastosowanie.

Warsztaty - abstrakty

  1. Nie tylko foremne jest piękne!

    mgr Anna Szymusiak, mgr Łukasz Maciejewski

    Estetyka brył platońskich znana jest niemal każdemu. Nie wszyscy jednak wiedzą, że w świecie wielościanów istnieją też inne kanony piękna. Zapraszamy Was, zatem w podróż do świata brył archimedesowych, podczas której odkryjecie sekret ich urody, własnoręcznie złożycie je z klocków REKO, a także przekonacie się, że te intrygujące obiekty występują nie tylko w matematyce...

  2. Parę słów o błędach w rozumowaniu

    mgr Błażej Soczówka

    Dowody twierdzeń matematycznych pełne są delikatnych punktów. Niejednokrotnie drobne zaniedbanie prowadzić może do skrajnie absurdalnych wniosków, które wywracają nasz świat do góry nogami. W łatwy sposób udowodnimy, ze 1=0, suma liczb dodatnich jest ujemna, a także każdy trójkąt jest równoramienny. Na koniec wykażemy skąd wziął się kryzys finansowy i pokażemy, ze każdy dolar to tak naprawdę 10 centów.

  3. Matematyka na bankowym zapleczu

    dr Dariusz Zawisza

    W dzisiejszych czasach jesteśmy zasypywani ofertami różnorodnych banków. Niemal na każdym kroku spotykamy się z atrakcyjnymi reklamami kredytów. Wiele osób, skuszonych niskim oprocentowaniem, dokonuje niewłaściwych wyborów. Podczas warsztatów postaram się pokazać jak wiedzę zdobytą na lekcjach matematyki wykorzystać przy wyborze najlepszej oferty bankowej i samodzielnym obliczaniu rat kredytu. W szczególności zostaną omówione wielomiany, ciągi arytmetyczne i geometryczne.

  4. Czy kula może być kwadratowa?

    mgr Aleksandra Borówka, mgr Michał Farnik

    Na warsztatach zajmiemy się zagadnieniem odległości, czyli w matematycznym slangu: metryką. Opowiemy, jakie są reguły poruszania się w dżungli i w mieście. Zajmiemy się także odległościami na szachownicy. Uczestnicy będą mogli się przekonać, że kule wcale nie muszą być okrągłe. Zachęcimy do samodzielnego szukania kształtów kul w różnych ciekawych metrykach.

  5. Geogebra w szkole, czyli jak zobaczyć matematykę

    mgr Jakub Trybuła, mgr Sebastian Baran

    Na warsztatach poznamy Geogebrę czyli darmowy program komputerowy wspomagający naukę matematyki na wszystkich poziomach edukacji. Na przykładzie bardzo prostych problemów matematycznych nauczymy się podstawowych poleceń, funkcji i możliwych zastosowań Geogebry. Pokażemy jak umiejętne posługiwanie się programem komputerowym może ułatwić naukę matematyki. Serdecznie zapraszamy!

    Grupy maksymalnie 15 osobowe.

  6. Paradoksy w probabilistyce

    mgr Katarzyna Bocheńska

    Na początku przedstawię znaczenie słowa paradoks i odniesienie go do sytuacji z życia codziennego. Następnie przejdę do treści właściwej i po kolei będę omawiać następujące paradoksy z teorii prawdopodobieństwa tj.: paradoks Bertranda, paradoks urodzin, paradoks dwójki dzieci, problem Monty Halla oraz problem Śpiącej Królewny. Podam założenia, w czym tkwi sprzeczność oraz możliwe rozwiązania ( m.in. z wykorzystaniem drzew decyzyjnych). Na końcu dokonam podsumowania ze stwierdzeniem, że zajmowanie się matematyką i teorią prawdopodobieństwa niekoniecznie musi być zgodne z tym, co intuicyjnie chciałoby się stwierdzić a rozwiązania pewnych problemów czasem mogą być zaskakująco inne.

  7. Malowanie liczbami

    mgr Joanna Garbulińska, mgr Magdalena Nowak

    Malowanie liczbami to logiczna łamigłówka o prostych zasadach, ale rozwiązaniu wymagającym odpowiedniej strategii. Polega na zaznaczeniu właściwych pól diagramu, za którym kryje się obrazek. Podczas warsztatów omówimy strategie rozwiązywania obrazków logicznych i sprawdzimy nasze umiejętności w praktyce.

    Przyjdź i sprawdź, jakim jesteś strategiem!

  8. Czy analiza techniczna działa?

    mgr Przemysław Rola

    Podczas zajęć zostaną omówione podstawy analizy technicznej rynków finansowych (w tym teoria Dowa i teoria fal Elliotta, świece japońskie, średnie ruchome, wskaźniki RSI, MACD). Przedstawiona teoria zostanie zobrazowana na przykładowych danych historycznych. Uczestnicy będą mogli również sprawdzić swoją intuicję inwestycyjną i porównać ją z tą, którą daje analiza techniczna.

  9. Wesołe liczby

    mgr Karol Gryszka, mgr Jacek Trepkowski

    Znanych jest wiele rodzajów liczb: liczby pierwsze, zaprzyjaźnione, doskonałe, trójkątne. Wśród nich są liczby wesołe. Czym są liczby wesołe? Jakie są ich własności? Czy 13 może być jednak ciekawą liczbą? Podczas warsztatów poznamy te oraz inne zagadnienia dotyczące takich liczb.

  10. Hazard, prorocze sny i przekręt finansowy, czyli prawdopodobieństwo na usługach pseudonauki

    Agnieszka Dudek, Anna Wasieczko

    Czy fakt, że miałeś proroczy sen świadczy o Twojej wyjątkowości? Czy każda gra pozornie opłacalna, będzie opłacalna akurat dla Ciebie? Czy dasz się oszukać fałszywemu doradcy finansowemu? Na te i jeszcze kilka innych pytań spróbujemy odpowiedzieć na naszych warsztatach, pokazując przy okazji w jaki sposób można wykorzystać prawdopodobieństwo do uwiarygodnienia pseudonauki.

  11. Zastosowania Matematyki w Muzyce

    Koło Matematyków Studentów UJ

    W czasie warsztatu przedstawione będzie wprowadzenie do matematycznych podstaw harmonii w muzyce oraz opis różnych historycznych i współczesnych sposobów strojenia instrumentów: strój naturalny, Pitagorejski, równomiernie temperowany. Przeprowadzona zostanie interaktywna demonstracja spektrogramu obliczanego przy użyciu transformaty Fouriera oraz zaprezentowane zostanie doświadczenie polegające na rekonstruowaniu zarejestrowanego dźwięku ze składowych o różnych częstotliwościach za pomocą elektronicznego instrumentu klawiszowego. Przedstawione zostaną przykłady zastosowań matematyki w sztuce kompozycyjnej.

  12. Drapieżnik, ofiara, czyli matematyczny opis równowagi w przyrodzie

    dr Krzysztof Bartosz

    Symulacja ma na celu zilustrowanie zależności między liczebnością populacji dwóch gatunków żyjących na jednym terenie, z których jeden jest uważany za drapieżnika, drugi za jego ofiarę. Zależność tę opisuje się układem równań różniczkowych Volterry-Lotki. Układ ten jest rozwiązany numerycznie a wynik jest zilustrowany w postaci wykresu z wykorzystaniem programu Matlab.

  13. Projektowanie leków

    dr Jacek Śmietański

    Celem warsztatów jest przybliżenie uczestnikom problematyki związanej z poszukiwaniem nowych, skutecznych i bezpiecznych farmaceutyków wspomagających leczenie poszczególnych chorób. Zaprezentowane zostaną techniki i narzędzia informatyczne, wspomagające proces projektowania leków, a uczestnicy warsztatów będą mogli samodzielnie zweryfikować, czy potencjalna cząsteczka leku będzie prawidłowo oddziaływać ze wskazanym dla niej receptorem.

  14. Bioinformatyka

    mgr Ewa Matczyńska

    Co informatyka może mieć wspólnego z biologią? Okazuje się, że bardzo dużo. Żyjemy W czasach ogromnego przełomu w genetyce. Dzięki nowoczesnym technologiom potrafimy już odczytywać całą sekwencję DNA człowieka i innych organizmów. Jaką wiedzę możemy wydobyć z tych danych dzięki informatyce? Czy 4 litery alfabetu życia A,C,T,G zapisują wszystko toczym jesteśmy?

    Odpowiedzi na te i inne pytania na warsztatach z bioinformatyki.

  15. Jak kompresować dane

    mgr Marek Śmieja

    Informacje są przechowywane na dyskach w postaci zrozumiałej dla komputerów - tak zwanej postaci binarnej. Najogólniej mówiąc, dane są zapisywane w plikach za pomocą ciągu zer i jedynek. Jak to się dzieje, że taka sama informacja może zajmować różną ilość miejsca na dysku? Otóż, możemy dokonać kompresji danych. Istnieje wiele programów, pozwalających na wykonanie takiej czynności samemu. Jak one działają? Dane mogą zostać zapisane w postaci binarnej na wiele różnych sposobów i wskutek tego, możemy otrzymać pliki o różnych rozmiarach. Programy kompresujące tworzą optymalną reprezentację binarną pliku.

    W czasie prezentacji uczniowie dowiedzą się jak w prosty sposób można dokonać kompresji danych. W szczególności poznają takie pojęcia jak binarna reprezentacja danych, oczekiwana długość słowa oraz zapoznają się z kodowania Huffmana, który stanowi podstawę współczesnych sposobów kompresji danych.

  16. Nowoczesne szyfrowanie

    dr Jacek Lembas

    Chcesz, aby listy pisane do Ciebie nie były czytane przez nikogo po drodze? Podaj do publicznej książki haseł twoje hasło publiczne. Nadawca pisze list, szyfruje go za pomocą tego hasła i wysyła do Ciebie. Ty bierzesz list, odszyfrowujesz go za pomocą Twojego hasła prywatnego (znasz je tylko Ty!) i masz tekst wiadomości. Potrzebny do zaszyfrowania/odszyfrowania program jest publicznie dostępny. Nie obawiaj się, że ktoś na podstawie hasła publicznego i jawnej metody szyfrowania zgadnie twoje hasło prywatne. To wymaga bardzo dużo czasu. Pierwsi taki sposób szyfrowania z publicznym i prywatnym hasłem opracowali w latach 1976-1977 R. Rivest, A. Shamir i L. Adleman. Jeśli nadawca i adresat używają haseł publicznych i chronią (nawet przed sobą wzajemnie) hasła prywatne, to mogą zastosować podpis elektroniczny i nie obawiać się, że ktoś podszyje się pod nadawcę.

    Chcesz zobaczyć jak to się może odbywać w praktyce? Przyjdź! Posłuchasz krótkiego wyjaśnienia zasad tego szyfrowania. Zobaczysz zestaw przykładowych haseł publicznych. Otrzymasz swoje "chwilowe" hasło prywatne. Zaszyfrujesz wiadomość do koleżanki lub kolegi, Odszyfrujesz i odczytasz wiadomość zostawioną dla Ciebie.

  17. Wizualizacje graficzne figur na płaszczyźnie i brył w przestrzeni

    dr Marcin Ciecholewski

    Celem prezentacji jest pokazanie możliwości komputerowej wizualizacji figur na płaszczyźnie i brył w przestrzeni w oparciu o środowisko OpenGL (ang. Open Graphics Library). W skrócie: OpenGL jest biblioteką umożliwiającą tworzenie grafiki dwu i trójwymiarowej. W trakcie prezentacji będzie można zobaczyć jak sterować przemieszczaniem się figur i brył. Pokazany zostanie również model ruchu planet wokół słońca.

  18. Inny punkt widzenia, czyli świat oczami komputera

    Joanna Misztal, Marcin Radecki (koordynator dr Bartosz Zieliński)

    Wizja komputerowa (ang. computer vision) to dziedzina zajmująca się przetwarzaniem i analizą obrazów. Znajduje zastosowanie w wielu obszarach życia codziennego, przemyśle, robotyce, medycynie. Dzięki niej można wykrywać na obrazie zarówno przedmioty, pojazdy, jak i ludzi. Podczas warsztatów uczestnicy dowiedzą się, jak komputer "widzi" obiekty oraz poznają kilka algorytmów przetwarzania obrazów. Dowiedzą się jak program może śledzić obiekty (między innymi ludzi) na obrazach uzyskanych z kamery i jak te wyniki można wykorzystać.

  19. Web and mobile development - why and how

    Łukasz Mokrzycki, Piotr Płaneta (koordynator dr Bartosz Zieliński)

    Uczestnicy warsztatu dowiedzą się jak bardzo interesującym wyzwaniem jest tworzenie aplikacji webowych i mobilnych. Dowiedzą się jak szybko i łatwo tworzyć efektywne aplikacje, które mogą dotrzeć do bardzo dużego grona użytkowników, a także uzyskają wskazówki na temat tego, jak stawiać pierwsze kroki w dziedzinie nowych technologii.

  20. Matematyka w informatyce, czyli jak tworzy się gry

    Bartosz Bereza, Krzysztof Bielecki, Przemysław Malinowski, Michał Winiarski (koordynator dr Bartosz Zieliński)

    Wiele osób chce tworzyć gry, ale niewielu z nich zdaje sobie sprawę, jak ważna w tym procesie jest rola matematyki. Bez podstaw takich dziedzin matematyki jak geometria czy trygonometria, nie dałoby się stworzyć takich produkcji, jak FIFA, Diablo, Battlefield czy nawet Deluxe Ski Jump! Jeżeli do tej pory nie wierzyłeś / wierzyłaś, że matematyka może się do czegokolwiek w życiu przydać, to przyjdź. Na przykładzie prostej gry zobaczysz, że warto się jej uczyć!

  21. Internet, anonimowość i bezpieczeństwo

    Adam Zydroń (Koło Studentów Informatyki UJ)

    W dobie powszechnej cyfryzacji internet stał się nieodzownym narzędziem komunikacji. Każdy z nas posiada adres e-mailowy, a liczba użytkowników portali społecznościowych z dnia na dzień rośnie. Wraz z popularnością komunikacji przez internet rośnie też lista zagrożeń związanych z bezpieczeństwem danych.

    Na warsztatach poruszony zostanie problem cyberataków, skierowanych głównie w prywatnych użytkowników. Omówione zostaną sposoby możliwego ataku i techniki pozwalające się przed nimi zabezpieczyć.

  22. Botem muru nie przebijesz. Czyli jak porusza się sztuczna inteligencja.

    mgr Szymon Borak (Koło Studentów Informatyki UJ)

    Boty, postacie sterowane przez komputer, nasi przeciwnicy we wszelkiego typu grach komputerowych. Pomimo intensywnego rozwoju tej gałęzi rozrywki, poruszają się w przestrzeni nie tak zgrabnie jak chcieli by ich twórcy, nierzadko próbując przebić głową mur. Postaramy się pokazać dlaczego tak jest i dlaczego słowo "sztuczna" dobrze oddaje ich inteligencję.

  23. Najnudniejszy sport w historii sportu, czyli kto jest mistrzem świata w programowaniu. Kilka słów o zawodach informatycznych.

    Kasper Kopeć (Koło Studentów Informatyki UJ)

    Podczas gdy o poczynaniach narodowej reprezentacji w piłce nożnej donoszą przy okazji co ważniejszego meczu wszystkie media, istnieją zawody o których istnieniu wiedzą nieliczni. A może szkoda, bo nie wiedzą też o ogromnych sukcesach jakie odnoszą na nich Polacy. Zapraszam Was na krótką podróż do świata zawodów w programowaniu - rozwiążemy przykładowy problem, poznamy Bajtazara z Bajtocji, dowiemy się czy to dobrze "nabombić" na zadaniu i jakie jest znaczenie kolorowych baloników, wreszcie odpowiemy sobie na tytułowe pytanie o najlepszego programistę świata. Rozważających studiowanie informatyki powinno zainteresować to, jak nazwy takie jakie ACM-ICPC, Hacker Cup, TopCoder i CodeJam otwierają drzwi kariery w największych i najlepszych firmach branży IT, jak Google, Facebook czy Microsoft.

  24. Pomysł na... Zabezpieczone WiFi w 5 minut

    Mariusz Bełtowski (Koło Studentów Informatyki UJ)

    Czy Twoja bezprzewodowa sieć WiFi jest rzeczywiście bezpieczna? Czy masz pewność, że nikt nie podkrada Twoich haseł, nie czyta Twoich e-maili, ani nie podkrada pieniędzy z Twojego internetowego konta w banku? A może sąsiedzi korzystają za darmo z Twojego łącza internetowego, przez co działa ono wolno? Sieć WiFi to wielka wygoda, ale należy zadbać o jej bezpieczeństwo. Na warsztatach dowiemy się jak przetestować własną sieć bezprzewodową pod kątem podatności na ataki.

  25. Zaprogramuj robota

    Koło Naukowe Robotyki UJ

    Robotyka jest nową i popularną dziedziną wiedzy. Uczestnicy warsztatów zrobią swój pierwszy krok: zaprogramują roboty Lego Mindstorms! Umiejętność programowania nie jest konieczna, ale poprowadzimy bardziej zaawansowane warsztaty dla grup ludzi programujących.

  26. Przygoda z robotyką i sztuczną inteligencją

    Koło Naukowe Robotyki UJ

    Uczestnicy warsztatów będą mieli okazję zapoznać się z praktyczną stroną robotyki i sztucznej inteligencji. Każdy uczestnik będzie mógł "dotknąć" prawdziwej nauki dzięki sprzętowi Koła Robotyki takiego jak roboty Lego Mindstorms i Khepera, Kinect oraz czytnik fal mózgowych Emotiv.

  27. Technologie Google w praktyce

    mgr Mnich Michał

    Podczas zajęć zostaną zaprezentowane podstawowe technologie Google dla deweloperów Takie jak API map, YouTube, tłumaczeń wyszukiwarki oraz technologii wizualizujących, W dalszej części warsztatu uczestnicy dowiedzą się jak w praktyce używać Google API oraz w ramach ćwiczeń, napiszą własną playlistę za pomocą Api YouTube, a także Prostą wyszukiwarkę trasy na mapach Google.

  28. Tańczace planety

    dr Tomasz Kapela

    Czy planety, gwiazdy, asteroidy są skazane na poruszanie się po nudnych eliptycznych orbitach? Czy równania ruchu dopuszczają ciekawsze choreografie? A może planety mogą tańczyć poloneza?

    W trakcie warsztatu pokażemy jak przy pomocy komputera szukać takich orbit oraz jak matematycznie udowodnić, że one rzeczywiście są możliwe. Każdy uczestnik będzie miał także szansę znalezienia swojej własnej kosmicznej choreografii.

  29. Wielowymiarowe rzeczywistości a rozpoznawanie, przetwarzanie i analiza obrazów

    dr Marcin Żelawski

    Wyobraź sobie, że zamiast iść do kina 3D na film o powstaniu wszechświata, bierzesz do ręki zwykły mały obrazek. Po jednym spojrzeniu na niego zobaczyłeś cały ten film w trzech wymiarach, scena po scenie. A ten kolorowy fragment obrazka po prawej stronie to cała historia naszej Ziemi, od momentu gdy po Wielkim Wybuchu w promieniach nowonarodzonego Słońca ogromne siły grawitacji uformowały z pędzących w kosmosie odłamków wielką kulę zalaną niekończącym się oceanem lawy, bombardowaną gradem meteorów, poprzez epoki panowania dinozaurów, zlodowacenia, serie kosmicznych kataklizmów, aż do czasu, gdy na tej kuli pojawiliśmy się my – ludzie. Czy jest to możliwe? Niestety nasza ograniczona percepcjanie może pokonać bariery wymiarów, w których żyjemy: czasu i przestrzeni. Podobnie jak większość używanych do tej pory algorytmów przetwarzania i rozpoznawania obrazów... Dzięki pewnej topologicznej teorii matematycznej oraz technikom eksploracji danych (data mining) można skonstruować jednak algorytmy pozbawione tego ograniczenia, potrafiące „zobaczyć” i analizować światy zbudowane z dowolnej liczby wymiarów. Wyobraź sobie, że za pomocą takich algorytmów potrafisz spojrzeć w zapisane w ogromnych bazach medycznych wielowymiarowe rzeczywistości złożone z historii życia pacjentów zmagających się ze śmiertelnymi chorobami. Każdy pacjent to wielowymiarowa kolorowa budowla zawierająca pozornie niezwiązane ze sobą informacje o rozwoju choroby, podjętej terapii, długości życia. Dopiero w wielowymiarowym świecie dane te składają się w logiczną całość. Nagle zaczynasz rozumieć, że niektóre z tych budowli runęły tylko dlatego, że do ich budowy użyto niewłaściwej cegiełki i lekarze przegrali walkę o życie. I już wiesz co zrobić, by pomóc takim ludziom. A może chciałbyś poszukiwać nowych skutecznych leków i spojrzenie na proces ich oddziaływania na organizm człowieka w wyższych wymiarach sprawi, że zrozumiesz, jak skutecznie takie leki zaprojektować? A może chcesz analizować ogromne ilości danych zawierające informacje o złożonych zachowaniach konsumentów? To też wielowymiarowe rzeczywistości. Może dzięki wielowymiarowym algorytmom rozpoznawania i przetwarzania obrazów dostrzeżesz w takim świecie jakieś charakterystyczne i powtarzalne kształty i będziesz mógł skutecznie przewidywać zachowania oraz przyszłe trendy rynkowe.

  30. Dlaczego telefony komórkowe nazywają się komórkowe i co to ma wspólnego z biologią i matematyką komputerową?

    mgr Mateusz Juda, mgr Grzegorz Jablonski i mgr Robert Szczelina

    Jest rok 1854, Londyn. W dzielnicy Soho wybucha wielka epidemia cholery. Sytuację ratuje dr. John Snow stosując metodę analizy statystycznej i pewne pojęcie matematyczne, zaproponowane przez Kartezjusza już w XVIIw. Te same metody wraz z matematyką komputerową posłużyły ponad 100 lat później do stworzenia idei sieci telefonów bezprzewodowych, oraz nadały im obecna nazwę: komórkowe. W kolejnych latach naukowcy znaleźli dla nich jeszcze więcej zastosowań - wszędzie tam, gdzie bliskość i sąsiedztwo ma kluczowe znaczenie. Podczas naszej prezentacji uczestnicy poznają podstawowe definicje pojęć matematycznych, które pozwoliły uratować Londyn przed epidemią cholery oraz stworzyły podwaliny pod technologię telefonii komórkowej, oraz eksperymentalnie zobaczyć działanie tej technologii z wykorzystaniem wizualizacji komputerowej. W drugiej częściej pokażemy jak te pojęcia zostały uogólnione i znalazły zastosowanie w nowoczesnej biologii, geografii, informatyce, robotyce czy grach komputerowych. W szczególności pokażemy jak spotkanie matematyki i komputerów umożliwia symulację działania molekularnej błony komórkowej.

  31. Przewidywanie przyszłości za pomocą komputera i efekt motyla

    dr hab. Daniel Wilczak

    Kryształowa kula? Karty Tarota? Fale w studni? A może kogut dziobiący ziarna w odpowiedniej kolejności? Nic z tych rzeczy! Będziemy zajmować się naukowo wspieranym prognozowaniem.

    Wiedza w połączeniu z mocą obliczeniową współczesnych komputerów pozwala nam na symulację czasem bardzo skomplikowanych zjawisk: od ruchu stalowego wahadełka umieszczonego na sznurku w pobliżu magnesu do przepływu lawy wyrzuconej przez wulkan. Na podstawie danych otrzymanych z przeprowadzonych obliczeń możemy prognozować zachowanie rzeczywistych obiektów i zjawisk.

    Powstają naturalne pytania:

     

    • jak bardzo symulacja może różnić się od rzeczywistości?
    • czy jesteśmy w stanie precyzyjnie prognozować w długim okresie czasu?
    • jaki wpływ na wynik symulacji ma to, że komputer liczy (na ogół) z pewną ustaloną precyzją liczb?
    •  

      Uczestnicząc w tych zajęciach będziesz mógł sam przeprowadzić symulację prostych zjawisk oraz przekonać na czym polega efekt motyla.